Programování flash her – 2 – V čem budeme hry tvořit, nástroje pro tvorbu her

13.11.2012 by: Aimia

Flash Develop + Flex SDK

V článcích budu používat jen nástroje zdarma. Flex SDK(http://www.adobe.com/devnet/flex/flex-sdk-download.html ) je zdarma, k tomu používám Flash Develop(http://www.flashdevelop.org/ ), taky zdarma. Pro hry nepoužívám Flash 8/CS3/CS5 nástroj, a to z několika důvodů:

  • je dost drahý
  • dá se výborně použít pro tvorbu animací, efektů, banerů atd. Ale pro programování je nepoužitelný(vkládat kód na timeline a později jej hledat mi přijde fakt hrůza). Hodí se tak maximálně pro hry typu malování, puzzle apod.
  • vestavěný editor AS kódu je fakt příšerný
  • není ho potřeba

Jsem programátor, nepotřebuji vymoženosti animačního nástroje. Co potřebuji(a naštěstí to ve flashi jde), zvládnu programově. Pomocí Flash Develop vytvoříte jakoukoliv hru budete potřebovat(teď už dokonce i 3D s HW podporou,desktopovou AIR verzi, iPhone a Android verzi atd.).

//

Další knihovny

V tomto seriálu nebudu používat cizí knihovny. A to protože:

  • pro vysvětlení principů vývoje her je lepší nekomplikovat to dalšími kódy
  • knihovny jsou příliš robustní.
  • vyhnu se tak učení nového API
  • najdu si řešení přímo na míru
  • nemusím řešit licence

 

Další nástroje

Pro grafiku, kterou si většinou dělám sám, používám Gimp(http://www.gimp.org/ ). Je zdarma, dá se v něm dělat dobře pixelart i normálně kreslit. Je to výborný nástroj, srovnatelný s Adobe Photoshop. Nedávno jsem začal používat i Inkscape (http://inkscape.org/) – výborný program zdarma na tvorbu vektorové grafiky.

Pro úpravu zvuků používám Audacity(http://audacity.sourceforge.net/download/ ). Opět zdarma, dají se v něm snadno upravovat zvuky, přidávat efekty, filtry.

Pro hudbu používám LMMS studio(http://lmms.sourceforge.net/ ). Tento nástroj mi přijde přímo geniální, na to že je zdrama. Zatím jsem sice na začátku hudební tvorby, ale do budoucna plánuji si své hry sám zhudebnit.

Plus další programy, které využívám – Total Commander(FTP klient), PS Pad, Tortoisse SVN(verzovací systém).

Ještě jedna věc, ohledně obrázků. Většinou nepoužívám vektorové obrázky/animace. I když není problém je použít, mám radši bitmapy. A to z těchto důvodů:

  • většina grafiků dělá ve Photoshopu. Nemusíte tak shánět někoho, kdo umí Flash animace
  • Bitmapy se zobrazují rychleji(nemusí se vypočítávat křivky a výplně, jen se plácne obrázek na scénu)
  • Bitmapy sice zabírají víc, ale kompresní poměr ve flashi je dost dobrý. Většinou nejvíc v mých projektech zabírá hudba a zvuky, takže velikost bitmap neřeším.

Comments

6 Responses to “Programování flash her – 2 – V čem budeme hry tvořit, nástroje pro tvorbu her”
  1. MichMond napsal:

    Perfektní článek… Těším se na další z této série :)

  2. MichMond napsal:

    Už dlouho nevyšel žádný článek :/ nejvíce se těším na ty úplné základy, jak externě načítat obrázky, na nějaké základní operace s nimi a podobně. Takové ty hlavní základy na sestavení první jednoduché hry bych opravdu velice uvítal. (Neříkám že základní psaní podmínek, proměnných a podobně není důležité , ale toho je všude strašně moc). :)

  3. guest napsal:

    Zdravim, jen bych se rad zeptal co rikas na tohle http://gaming.adobe.com/getstarted vim ze pro zacatek je to nesmysl, ale chtel bych vedet co treba pozdeji… jak se ti to libi? Jo a diky za to libgdx moc se mi libi ale asi zkusim nejdrive Slick2D. Ahoj

  4. Aimia napsal:

    Ahoj, dík za odkaz. Adobe Scout vypadá super, něco takového jsem hledal, Flash Develop má zabudovaný profiler ale tohle jde ještě dál. A podpora C++ je super, je vidět jak Adobe na sobě pracuje. Osobně se mi flash zamlouvá čím dál víc – v možnosti podporovat co nejvíce zařízení. Jediné co mi ještě chybí je možnost buildovat nativní Android aplikace(teď běží pod flash playerem, ale ten se musí instalovat…)

    AdobeGamingSDK je dobré, spousta informací na jednom místě. Dokonce je tam Starling, ten jsem teď začal používat a chci svůj seriál o vývoji flash her nakonec věnovat jemu. Dělám teď na vánoční hře, takže teď moc času není ale snad už brzy vyjde další článek.

    A proč se ti líbí víc Slick2D? Přijde mi že zbytečně přijdeš o možnost hru vydat na Androidu. I když to třeba teď neplánuješ, je dobré mít tuhle možnost otevřenou

  5. guest napsal:

    Asi máš pravdu, že bude libGdx lepší volba. Zřejmě jsem se nechal unést, jeliož jsem před časem ve Slicku2D něco zkoušel v C++ a mám osahané API.

Leave a Reply