Monetizace flash her – jak na to

22.1.2013 by: Aimia

Pokud jste se dokončili nějakou flashovku, určitě vás bude zajímat jak z ní získat nějaké peníze. Flash hry je možné monetizovat několika způsoby. Shrnu co mě teď zrovna napadá, najde se toho určitě víc. Jako startovní bod to myslím stačí.

document.write(„“);

Způsoby zpeněžení flash her

1) Práce na zakázku. Necháte se najmout na vytvoření flash hry. Peníze máte po dokončení jisté, jsou pevně dané, ale zbavujete se možnosti dalšího(pasivního) příjmu. Většinou ale získáte víc peněz než z dalších způsobů propagace.

2) Získání sponzora. Nevýhodou je, že ke hře můžete ztratit určitá práva(záleží na typu distribuce – o těch víc v dalším díle). Úplné autorské práva vám většinou nikdo nevezme, ale může se stát, že se budete muset ptát sponzora, jestli můžete hru vydat třeba na Android apod. Výhodou je, že dostanete rychle peníze, nemusíte se starat o šíření(je v zájmu sponzora šířit hru) A pokud neuzavřete exkluzivní sponzoring, můžete hru prodat i několikrát.

3) Šíření hry vlastními silami. Hru dokončíte, vložíte do ní reklamu, a začnete ji sami nabízet na herní portály. Výhodou je, že máte ke hře plné práva, můžete s ní nakládat ja chcete. Nevýhodou je, že veškerá práce s distribucí padá na vás.

4) Reklamní kampaň(to mě teď tak napadlo :)). Vytvoříte si reklamní kampaň(např. Adwords, sklik) a pomocí ní hru dostáváte mezi lidi. Aby to byla výdělečná strategie, musíte zajistit, aby zisky z her převýšily náklady. Proto takhle monetizovat flash hry vydělávající reklamou nemá smysl(možná pouze v případě že chcete posilovat váš brand). Tenhle způsob se hodí spíš pro freemium hry(viz níž)

Další způsoby

5) Freemium/micropayments je další způsob zpeněžení flash hry. Ve zkratce jde o možnost zakoupit si ve hře za reálné peníze vylepšení, virtuální penízky apod. Myslím že tento způsob se u flash her moc neujal. Viděl jsem grafy některých vývojářu a zisky z microplateb jsou dost malé( nejspíš dost záleží na typu her). Takže je otázkou jestli se kvůli tomu vyplatí x-hodin programování, úprava designu hry apod.

6) Podpora mobilních zařízení. Hru ve flashi můžete vyexportovat pro Apple zařízení(Flex Sdk vygeneruje .ipa soubor), nebo na Android (zařízení musí mít nainstalované Adobe AIR runtime ). Pak můžete hry prodávat přes AppStore a Google Play.

7) Variace předchozích způsobů – zakázka + procenta z výdělku hry, získání sponzora a platba podle počtu hraní her, umístit ve hře odkaz na vaši stránku(more games) a tam mít umístěnou Adsense reklamu atd.

Závěr

Způsobů jak hru zpeněžit máme teda spoustu. Rozhodněte se na začátku projektu, jaký způsob si vyberete. Vyhnete se tak zbytečným změnám v kódu, případně byste si mohli dotyčný způsob úplně zablokovat(např. hru již zveřejníte a následně si tak odříznete možnost získat sponzora).

Filed under: Nezařazené

Comments

5 komentářů to “Monetizace flash her – jak na to”
  1. Petrnson napsal:

    Zajímavý článek, osobně nejsem zastánce modelu freemium, ale je to věc každého autora. Jde o to zvolit tu správnou mez za co se už platit bude a za co ještě ne.

    Jinak já to znám spíše z té druhé strany. Provozuji web http://multihry.cz/, který je zaměřený na hry pro více hráčů. Pokud by někdo z Vás měl nějakou zajímavou hru, kterou monetizujete například pomocí společnosti Mochimedia, tak se klidně ozvěte.

  2. kosoko napsal:

    nefunguje ti info@aimia.cz, tak ti to posilam sem..
    Zdravim, narazil jsem na zajimavou praci. A vzpomnel si na tvuj web..
    mozna by te zajimalo: http://webtrh.cz/219996-naprogramovani-hry-flash-unity

  3. Kolinga napsal:

    Ahoj, díky za články. Jen chci upozornit na drobnou chybu v 6) – Apple zařízení používají .ipa soubory a ne .apk, ty jsou pro Android.

Leave a Reply