Vyzkoušení Starling frameworku na Goblins Wanna Star

3.1.2013 by: Aimia

Od verze 11 podporuje FlashPlayer 3D (označením Molehill). Díky tomu můžete ve flashi dělat hardwarově renderované 3D hry. Oproti dřívějším neoficiálním 3D enginům, které byly jen softwarové, tak můžete tvořit velmi rychlé hry.

Starling Framework
Starling Framework je 2D framework, využívající Molehill na zobrazování grafiky. Zapouzdřuje volání nízkoúrovňových 3D funkcí, a tak vám co nejvíce zjednodušuje práci(nemusíte se starat jak vykreslit texturu, jak nastavit kameru apod.). Je zdarma i pro komerční projekty, napsán je velmi dobře.

Napodobuje způsob práce s grafickými objekty podobný standardnímu flashi(práce se stage, DisplayObjectContainer, přidání objektů do scény pomocí addChild, event listenery…). Takže pokud jste na flash zvyklí, přechod vám nebude dělat problémy.

Další velkou výhodou je možnost dostat svou flash hru na iOS(iPhone, iPad, iPod) zařízení. Flash umožňuje vybuildovat nativní aplikaci pro iPhone, a díky HW podpoře zobrazování už hra může běžet pěkně svižně. Takže vám nic nebrání vytvářet iPhone hry pod operačním systémem Windows.

//
Goblins Wanna Star Když jsem se rozhodl dělat svou další vánoční hru Goblins Wanna Star, rozhodl jsem se vyzkoušet Starling. Času bylo málo, začal jsem 30.listopadu, což je už dost pozdě na to hru dokončit a pořádně distribuovat. Klasicky jsem myslel že ji stihnu za pár dnů ale vývoj trval cca půl měsíce. Vzhledem k tomu že jsem se Starling učil za chodu, tak to pokládám za celkem dobrý výkon(ne že by toho na naučení bylo nějak moc, ale přece jenom čumění do dokumentace cosi času vezme 🙂 ) S rychlostí vývoje jsem byl spokojen, pracuje se s ním dobře, nenarazil jsem na žádný problém nebo bug. Co ale skončilo fiaskem, bylo nasazení na herní weby. Nejen že jsem hru dokončil dost pozdě(v případě mých vánočních her to je celkem pravidlem 🙂 ), ale zjistil jsem, že většina herních portálů nepodporuje Molehill. Protože Molehill vyžaduje změnu v html kódu(nastavení wmode=“direct“), na webech které tuto změnu neprovedou, se místo hry zobrazí chybová hláška.

//

Samozřejmě jsem pročítal fóra a o tomhle se tam psalo tolik blábolů(někdo že už to maj snad všichni, někdo že to zas nepoužívá nikdo), že jsem to musel vyzkoušet až sám. Takže nakonec jediné stránky kde jsem hru nahrál byl newgrounds, kongregate a aimia. Vypadá to že ač Molehill není tak mladý, ještě si budeme muset počkat, až ho weby budou podporovat.

Shrnutí
I přes neslavné zakončení Goblins Wanna Star Starling hodnotím velmi pozitivně. Pracuje se s ním dobře, je rychlý, pěkně napsaný i dokumentovaný, má dobrou podporu. Pokud chcete dělat hry na iOS, nebo máte v plánu hostovat hru jen na svém portálu, doporučuji jej zvolit.

Pokud ale hru chcete šířit co nejvíc masově, nechat herní servery ať si hru umisťují na stránky(a tak vydělat co nejvíc peněz), využít virálního marketingu, budete se muset spokojit s klasickým flash API. Na desktopu to není žádný problém, ale odříznete si tak možnost vyrobit pěknou hru na iOS.

Výhody Starling
+ velmi rychlé zobrazování
+ všechny potřebné funkce pro práci s grafikou máte k dispozici. Nemusíte se starat o nízkoúrovňový kód
+ dá se rozšířit(můžete si doprogramovat vlastní grafické objekty)
+ možnost vytvoření iOS her
+ silná komunita

Nevýhody Starling
– nutnost změny wmode=“direct“ v html kódu stránky
– nepodporuje jej většina herních portálů, zúžuje se možnost distribuce

Filed under: flash,Jak programovat hry

Leave a Reply