Programování flash her – 6 – Základy Actionscript 3

15.5.2013 by: Aimia

Někde tady padl dotaz, že bych mohl trochu vysvětlit základy programování ve flashi. Už jsem začal sepisovat alespoň stručné základy, ale i ty by se neúměrně rozrostly. Proto jsem se rozhodl jen stručně popsat co by vás ohledně základů mohlo zajímat a zbytek nechat na vás 🙂

Rozdíl Actionscript 2(AS2) a Actionscript3(AS3)

AS2 je mrtvý, ať žije AS3 🙂 Oba jazyky mají v sobě slovo script, verze AS2 jím opravdu je. Používal se hlavně v Adobe Designeru* a vkládal se přímo k objektům do timeline. AS2-ce se vyhněte, je starý, spousta API(různé hiscore API, multiplayer API apod.) jej už nepodporuje, zbytečné se jej učit. Bohužel na webu je většina návodů stále v AS2 tak si na to dejte bacha.

Naproti tomu AS3 je už “plnohodnotný” objektový jazyk, hodně se podobající jazyku Java. Nemusíte vůbec využívat Adobe designer nástroj, můžete hru celou čistě naprogramovat. Pokud se naučíte AS3, nebude pro vás problém přejít i na jiné jazyky.

Pozn.: *Pojmem Adobe designer tady označuji programy od Adobe(Macromedia) typu Flash MX, Flash 8, Flash CS3, Flash CS5 atd. Tyto nástroje umožňují rovnou kreslit vektorovou grafiku, animovat ji a přiřadit jí nějaký kód(skript). Jsou to výborné nástroje pokud jste grafici, potřebujete vytvořit animaci nebo baner nebo jednoduché hry . Na složitější(vpodstatě teď už všechny) hry je ale úplně nevhodný – na to použijte radši placený Flash Builder, nebo free Flash Develop.

O čem programování je

Podle mě je nejdůležitější naučit se algorytmické myšlení. Tj. naučit se myslet, jako počítač. Počítač je sice velmi rychlý, ale co jej nenaučíte, to neudělá. V praxi to znamená, že musíte předpokládat všechny možné situace které mohou nastat, a v kódu na ně nepsat řešení. (Př.hráč může kliknout na tlačítko, co se stane pokud je označena jednotka, není označena jednotka atd.)

Pokud se naučíte tomuhle myšlení, přejít na jiný jazyk z AS3 nebude problém(pokud uvažujeme že zůstanete u procedurálního nebo objektového jazyka). Samozřejmě v reálu to tak lehké není, strašně moc času zabere než si na nový jazyk zvyknete, zjistíte proč to zas píše nějakou divnou hlášku, proč to nedělá co chcete… Ale základ bude stejný – vědět jak procesor zpracovává vaše příkazy. Takže pokud se bojíte že by bylo zbytečné se AS3 učit, v případě že později přejdete na jiný jazyk, nabyté znalosti určitě využijete.

Odkazy

Programování v AS3 přímo od Adobe
Tuto dokumentaci máte česky a výborně popisuje jazyk AS3, práce s obrázky, MovieClipy apod. Spousta informací, pěkně napsané.
http://help.adobe.com/cs_CZ/ActionScript/3.0_ProgrammingAS3/

Emanuele Feronato blog
Blog italského flash vývojáře. Píše hodně aktivně, spousta praktických informací…
http://www.emanueleferonato.com/

Google vyhledávač
Jak jsem uvedl, na netu je ještě spousta zastaralých AS2 tutoriálů, tak je zbytečné dál popisovat nějaké další odkazy. Já nejčastěji používám Google, výraz typu “as3 pixel draw”, “as3 xxx tutorial” apod. Časem určitě narazíte na hodně zajímavé stránky, které si oblíbíte.

Heeeelp 🙂
Zjistil jsem že propagování blogu je práce pro mě hodně pracná a hlavně nezáživná. Dost mě to odrazuje od psaní dalších článků(při představě jak pak budu ještě spamovat ). Raději bych se věnoval samotnému psaní. Na druhou stranu psát to jen pro sebe a pár šťastných co blog náhodou objeví, nemá smysl. Proto vás prosím, pokud se vám blog líbí, nazdílejte odkaz na něj na facebook, Google+, tweetujte, řekněte o něm kamarádům/kamarádkám co se zajímají o programování… Za jakoukoliv pomoc předem velký dík.

Comments

3 komentáře to “Programování flash her – 6 – Základy Actionscript 3”
  1. Lukas Suchanek napsal:

    Ave,
    dík za další článek, tyhle stránky mi pomohly proniknout do tajů Action Scriptu a hlavně super byly odkazy na začátku co všechno za nástroje budu potřebovat. Škoda, že v lednu jsi publikovat přestal.
    Souhlasím s tím, že Adobe Flash Profession CS6 má příšerný editor kódu, zase na druhou stranu je to pro mě prozatím jediná možnost jak udělat movie clip a jak ho ve hře použít (myslím animovaný).
    Jinak sociální sítě nepoužívám, jsem vlk samotář, takže propagace asi moc nebude 🙂
    Začátečníkům se určitě bude hodit i spousta dalších návodů na nějaké použitelné knihovny, možnosti debugování, optimalizací, zmínit problémy jakými AS trpí atd … část věcí jsem si už zjistil sám, ale zkušenosti člověka s delší praxí se vždy hodí 🙂

    • Aimia napsal:

      Ahoj,jo měl jsem teď menší press, dokončoval jsem projekty, přišlo jaro a spousta práce venku… Uvažoval jsem že psát přestanu(čtenost nicmoc, práce s tím velká). Na druhou stranu bych rád vrátil zpět, jak jsem se sám učil z tutoriálů na internetu. Tak snad u psaní vydržím 🙂 Za tipy dík, musím si udělat v hlavě pořádek co napsat nejdřív a pak to už pojede. A už jsi nějakou hru dodělal?

      • Lukas Suchanek napsal:

        Ave,
        jsem maximalista, takže prototypy hry zveřejňuji jen v úzkém rodinném kruhu či přátel, základní herní mechaniku mám hotovou, jen to chci rozšířit a nějak se mi nechce dělat hudba … a brát cizí nebudu. Takže je otázka, jestli se letos k něčemu co se dá ukázat širší veřejnosti vůbec dokopu … pokud se mi podaří vyladit hratelnost, tak snad jo … a další verze by pak měla promakanější grafiku od někoho, kdo není takové dřevo jako já 🙂
        Ale jinak to mám podobně, jak začalo jaro, věnuji dost času práci venku, takže uvidíme kolik mi ho zbude na tvorbu. Hlavně chybí pořádná motivace 😀

Leave a Reply